luni, 10 mai 2010

Film: Sete

Cine nu a auzit de Park Chan-wook poate a auzit de filmul Oldboy. Cine nu a auzit nici de Oldboy, poate ar trebui sa auda (sau sa vada). Am fost mai mult din curiozitate la ultimul sau film, "Bakjwi" (in traducere "Sete").

Nu toata lumea e pasionata de filme - sa le numesc asa - ciudate, bizare, misterioase, cum ar fi Antichrist, Mulholland Dr., Let the right one in sau chiar The Holy Mountain (despre care as vrea sa scriu ceva intr-o zi).
Bakjwi intra in aceasta categorie, chiar daca subiectul e mai clar, fara prea multe simboluri. Filmul e de fapt o adaptare dupa romanul Therese Raquin al lui Emile Zola, la care Park a dat o alta culoare personajelor, transformand-o si intr-o poveste cu vampiri.

Nu am sa fac acum un efort sa imi amintesc sau sa caut numele personajelor. Povestea incepe cu un preot care practica si un fel de medicina, inclusiv resuscitari. Prea fericitul (e cam trist in film totusi) e trimis sa fie cobai pentru testarea unui antidot impotriva unei boli mortale. Din 500 de oameni infectati, el e singurul care supravietuieste, devenind un fel de Jesus vindecator pentru credinciosi.

Afla apoi ca trebuie sa hraneasca intr-un fel boala ca sa nu iasa la suprafata, sub forma unor bube scarboase pe piele. Si cu ce sa se hraneasca un vampir decat cu sange. Si nu oricum, ci scurgand cu furtunul de la un pacient in coma.

N-am chef sa povestesc prea in detaliu. Devine mai interesant dupa ce se indragosteste de o fata, o face vampiroaica, si incep sa faca pozne.

Sete e destul de diferit de filmele cu vampiri cu care ne-am obisnuit. Exista si un umor negru, morbid, care imi place la nebunie. Poate am mai vazut filme care aduna la un loc elemente ca religie, sange si sex dar aici sunt combinate altfel de Park. Cu pasiuni mai mult sau mai putin umane, cu comportamente brutale, primitive dar si cu dragoste, compasiune, umilinta, resemnare.

Dintre lucrurile care mi-au placut cel mai mult voi enumera cateva. Scenele cu sange si carne sunt nu numai din punct de vedere grafic deosebite, dar si acustic. Se exagereaza putin sunetul carnii rupte sau suptul sangelui dar creeaza senzatii. Sexul are atat ceva erotic si seducator, cat si ceva brutal si umilitor. Un alt lucru pe care mereu il apreciez e grija cu care sunt filmate unele cadre cu o singura camera. Imi aminteste mereu de Elephant (Gus van Sant).

Un alt lucru care mi-a placut a fost ca din sala unde am vazut filmul, ieseau pe rand oamenii inca din prima jumatate de ora. Cred ca ar trebui facute cinematografe speciale pentru filme care reprezina arta cinematografica....da stiu, ar da faliment.

Deci, daca va plac filmele freaky, mergeti la Thirst aka Bakjwi aaka Sete.
Enjoy!

Niciun comentariu: